MONOID

 

Chaos Constrain


 

 

TOSOM 027

 

 

CDR, 19 TRACKS, 77 MINUTES

LIMITED AND NUMBERED EDITION OF 150 COPIES

DVD BOX IN CD SIZE WITH 5 INSERTS.

 

PRICE:  10,00 €

Monoid is now active since more than 10 years.
Due to this, “Open Closure” and “Chaos Constrain”, the first two tapes released
by A&T records in spring and winter 1996, are now made available again by TOSOM.
This time both titles come as a CDR with full colour cover, multiple inlays
including the original cover art and multiple bonus tracks.
Only minimal sound editing and de-noising was applied to the material
to keep the original raw spirit of these first Monoid documents.

After the good resonance of “Open Closure”, “Chaos Constrain”,
the second Monoid tape, was released at the end of 1996.
Here the seeds of the first tape are followed and further developed.
This includes more minimal and abstract tracks where the only instrument
seems to be the feedback of an undistinguishable sound source as well

as song-like structures with spoken lyrics. The sound itself is more digital this time,
using a broader variety of synthesizers and percussion modules.
Still, hard rhythms, distortions and samples are still dominant in this release.
The bonus material of the TOSOM re-release features among others an extended version
of the experimental fragments used on the original tape.

 

Tracks
01 - #1

02 - Crucify
03 - Charge
04 -
Devil
05- Funktion
06 - Fleisch (mp3)
07 - #2
08 - Theorie (mp3)
09 - Wozu
10 - #3

11 - Speed
12 - Home (mp3)
13 - Challenge
14 - #4
15 - Sehn
16 - Cohn/Strain (mp3)
17 - #5
18 - Challenger (Challenge Reprise)
19 - Dein Weg

Click on mp3 to hear music samples

 

Reviews *** Reviews

Vital Weekly 569
review by Frans de Waard
To play 'Chaos Constrain' right after that ('Open Closure' - TOSOM 026) is perhaps a bit much - both releases last well over seventy minutes, so I had my fair share of Monoid for at least a week or so. The hard rhythmic sound from the first half of 'Open Closure' appears here too, and more throughout the release. According to the information the sound is more digital here, which might be very well true. It sounds definitely more on the same dynamic level. Yet this is not a tape to play throughout in one go. The material is rather too single minded and with the bonus material being extended remixes of some of the original music, so you can imagine it's perhaps a bit too much. Monoid's music here works best in tracks such as 'Home': up tempo, powerful, loud and dirty.

Club-Debil
Diese CD stammt aus dem Jahre 1996 und scheint das Erstlingswerk von Monoid zu sein. Die Neuauflage bei Tosom erschien 2007. Die vorliegende CD ist vollgepackt bis an den Rand, insgesamt ein wenig zu volll, denn auf Dauer macht mir der Konsum keinen allzu großen Spaß. Nummer 1 fällt als Intro ein wenig aus der Reihe. Dem Hörer wird erst einmal einige Standfestigkeit abverlangt, denn es quietscht und jammert wie verrückt. Zum Glück ist der Titel keine zwei Minuten lang. Dann geht es richtig los. Monoid's Stil ist eigentlich recht einfach als Schnittmenge aus Electro und Rhythmus-Industrial zu beschreiben. Alles wirkt eher recht simpel, wirklich viel Abwechslung gibt es nicht. Verzerrte, etwas dumpf klingende Beats und ein ebenso verzerrter Sprechgesang, wie man ihn in etwas extremerer Form von z.B. yelworC her kennt. Das Ganze wird mit weiteren Elementen kombiniert, wie mit einer eher lustigen Pseudomelodie und Synthesizergeheule bei "Charge" oder fast schon HipHop-tauglichen Samples bei "Devil". Das Ganze entbehrt nicht eines gewissen Homestudio-Charmes, wirklich begeistern kann es mich nicht. Unter allerhand netten aber eher durchschnittlichen Material gibt es dann aber auch Disko-Kracher wie "Fleisch" zu entdecken. Das ist funktional tanzbar ohne jeden Kompromiss mit starkem EBM-Einschlag. Bei "Theorie" kommt noch einleichter Rhythm Noise Einschlag hinzu. "Challenge" bleibt insbesondere durch den Text im Kopf hängen. Wie gesagt, wirklich schlecht ist das Ganze nicht, persönlich würde ich die CD jedoch nicht zu meinen Favoriten zählen. Der dokumentarische Wert - immerhin ist das Werk schon über zehn Jahre alt, bleibt davon unberührt.