ELLENDE

 

 

 

Mathematica

                        

 

Artwork:  Copies Nr. 001 – 094

Artwork:  Copies Nr. 095 – 200

 

 

TOSOM 012

 

 

CDR. 9 TACKS, 51 MINUTES

LIMITED AND NUMBERED EDITION OF 200 COPIES

 

PRICE: 8,00 €


After several limited CDRs (most very limited and self released),

TOSOM is proudly to present his great new work.

Ellende is a Japan based project by a dutch guy and his music/sounds

is not easy to describe, but definitely worth to check it.

It’s a kind of drone-music… Where drone based compositions are mixing with

strange noises and many effects and sounds. Concentrate…open your mind… hear and enjoy

the surreal soundscapes and the own world of Ellende.

 

“Have you ever wondered why business men are so suicidal? It is because of their necktie,

this rope around their neck gives them the constant urge to hang themselves.

The pressure of this silky soft rope will drive them crazy, pushes them on and on, over the edge,

 up the chair, anytime dangling down from staircase, in toilets, even in closets.

People might say it is the stress of the occupation. Hell no, it's the tie!

This piece of cloth tied around their neck.

That's why mathematicians don't wear ties."

(From a lecture in pure mathematics at the University of Cape Town, 1991)

 

 

 

Reviews *** Reviews

Vital Weekly  #395
review by Frans de Waard

Slowly the name Ellende becomes more and more known, through a steady stream of releases, all of them, so far, on the CDR format. The Dutch guy in Japan has a strong interest in drone like music, but as opposed to so many others, Ellende is interested in putting on smaller tracks, as opposed to longer ones and also he combines his drones with the addition of strange, otherworldly sounds. Samples of percussive sounds are to be noted here and there, but in some cases it's just not very clear what these sources are. Added to the embedded sounds of drone like material, the whole thing gets a strange, alienated atmosphere. Like being captured in a space ship that has been on crusade for many lightyears and that is slowly falling part with yourself trapped in it. Quite nice, once again.

Twilight Zone
The thin microsound constructions of Ellende this time lead us towards experimentations less gloomy and different from his recent releases. Sure a good return that will be appreciated by every fan of the low-noise abstractions, the adepts of extrasensory dimensions based on refined sonorities, endowed with infinite droney microcosms, real noises and samples. Executions with cinematic valences in order to extend beyond the void synthetic shadows, feelings previously felt in "Eraserhead" or in the thoughts of "Solaris". Ellende peers mathematical functions movements through its light probes, infiltrating among the dust of decadent geometric shapes and dying equations, and still in these minimal impulses a strange heat seems to animate every gray mechanism. Nine mysterious alienating expansions, with spiral stratifications and fragmented glares, impossible to find again the way to go out, impossible to catch every vision. Algebraic isolazionism.


Lucid-Zoom

Sehr minimal ist die auf Tosom erschiene CD"Mathematica" von Ellende.Nichts für kurzlebige Effektgeier, vielmehr spült die Zeit zwischen dezent angeschlagenen, leicht archaischen, mitunter auch rostigen Geräuschen aus bisher ungehörten Pfeifen, schräg kreisenden Obertönen und blechernen Loops.


Black #34
review by  Frank Lachmann
Wer oder was hinter ELLENDE steckt, wird zwar auchaus dem Infoblättchen nicht ganz klar, aber immerhin das Label TOSOM sagt mir etwas. Drone-artige Klänge, meditative und sehr reduzierte Veröffentlichungen von STILLSTAND oder CONSCIENTIA PECCATI hatte man hier bisher veröffentlicht, und die damit geweckten Erwartungen werden auch bei der vorliegenden CD nicht enttäuscht: „ambient“ ist das Material im ursprünglichen Sinn, diese Musik kann man entweder nebenbei- oder nur ganz gezielt per Kopfhörer hören. Mir persönlich ist die Reduzierung auf grundlegende Klänge und Effekte allerdings schon ein wenig zu weit getrieben. Das Wort „Langeweile“ würde ich gern vermeiden, aber „sehr sehr anstrengend“ dürfte die Sache doch ganz gut treffen – es zirpt, fiept, blubbert um einen herum, alles in minimaler Lautstärke, und alles leider ohne richtige Höhepunkte. Als „ambient“, als Hintergrundbeschallung für ein Museum meinetwegen, mag das das richtige sein, bei mir hat’s leider keinen Nerv getroffen.

Bad Alchemy #44
ELLENDE, ein in Japan aktiver Holländer, ist mit seinem Mathematica (TOSOM 012, CDR) ein ungewöhnlicher TOSOM-Artist. Nicht was das Klangbild angeht, das passt ins dröhnende Labelideal. Aber die Konnotationen verweisen hier erstmals ins Modernistisch-Abstrakte. Das Klangzentrum ist städtisch, nicht ländlich-bukolisch. Und es gibt eine humoristische Unterströmung in Titeln wie 'I love the way she calls me >idiot<', 'Think Bucky, think' oder 'The question is'. Wobei sich dieser feine Humor hütet, im Klang zu Tage zu treten. Ellendes Geräuschwelt ist die geräuschhafteste, gleichzeitig nüchternste und rätselhafteste im TOSOM-Nebel. Ein rumpelndes, wenn man so will natürlich auch 'dunkles' Grummeln und noisiges Molekular-Gemurmel duckt sich flach am Boden entlang. Jedes Stück bewegt sich in einem schmalen Korridor, konzentriert sich etwa auf ein monoton wiederholtes Schnarren, kreiert mit wenigen Effekten ein surreales Ichweißnichtwas. Ellende gefällt sich in Lakonie. Auch seine etwas hermetische Website wartet lediglich mit ernüchternden Zen-Sprüchen auf: It's normal to be normal - the hero needs to go - Beat is murder... Dieser letzte Satz fasst die TOSOM-Ästhetik, die insgesamt die einst vom italienischen AMPLEXUS-Label gesponnenen Sound- & Dreamscape-Fäden fortzuspinnen scheint, summarisch zusammen.

 

 

 

Ellende

mail

homepage